De kunst van het stellen van vragen!

 

"Niemand is dom die nieuwsgierig is.

Mensen die geen vragen stellen, blijven hun hele leven onwetend."

-- Neil deGrasse Tyson --

 

Het begin

Bij het beginnen van een sport als Wado Ryu – als je dit als een sport mag definiëren – ligt een groot deel van de leerstof in het herhalen van wat de Sensei je vertelt om te doen. Na-apen dus.

Naarmate je steeds beter wordt ga je ontdekken dat bepaalde zaken niet echt lekker gaan. Dit kun je accepteren of je kunt hier vragen over stellen of dit niet beter kan of aangeven dat er iets niet goed gaat, niet lekker meer voelt.

Dit is een normaal proces. Bij ieder stukje kennis dat je kunt vertalen naar kunde zullen er vragen komen. Je bent je niet bewust dat er meer is maar je ziet wel dat anderen – hogere banden – het net iets anders doen dan jij, maar wat?

In Wado is het probleem dat 90% onder het oppervlak gebeurt. Niet zichtbaar dus. Dus een dilemma hoe je dit zichtbaar krijgt, waar je op moet letten als in nieuwe informatie dat je weer iets beter zal maken. Dit is zeer individueel. Iedereen heeft hier andere behoeftes en kunde in om informatie op te pakken en te verwerken. Natuurlijk zijn er universele zaken die geraakt moeten worden, denk aan: geen voorbewegingen; seichusen altijd; hielen op de grond; hand in de zij; etc. etc. Maar hoe daar te komen kan erg verschillen.

 

De schaamte voorbij

Het stellen van vragen is jezelf kwetsbaar opstellen. De ego voorbij. Dit betekend een aantal dingen.

  1. Er moet vertrouwen zijn in de Dojo dat iedereen hier met respect mee om gaat. Dus geen vingerwijzing of achteraf hier iemand belachelijk mee maken. Niveau kan altijd beter, voor iedereen.
  2. Laat je niet intimideren door de aanwezigheid van anderen. Dit belemmerd jouw ontwikkeling en groei.
  3. De Sensei moet dit stimuleren bij iedereen.
  4. Accepteer dat je zaken niet kunt en zal weten.
  5. Door vragen te stellen maak je kenbaar waar je mee bezig bent, wat je bezig houd, waar je staat. Er zijn dus geen domme vragen wel domme antwoorden.
  6. Vragen stellen geeft de docent de mogelijkheid om te zien of iedereen op welke niveau dan ook op dezelfde pagina staat.
  7. Door vragen te stellen wordt je bewust van zaken waarvan je het bestaan niet kan of ooit zal weten. Denk aan: Heaven Earth Man; 1 universum; buigen en strekken; Rotaties; Jiku punten; Structuur van je lijf of cross body connecties. Allemaal zaken die je gaat ervaren en tegenkomen door het stellen van de juiste vragen.

 

Kennis krijgen

In Wado zijn er vele niveaus waarop iemand zich kan bewegen. Echter, de buitenkant en de binnenkant verschillen enorm. Velen zullen alleen de buitenkant ervaren en nooit toekomen aan de binnenkant. Hoewel de buitenkant al een behoorlijke uitdaging is is de binnenkant, het interne mechanisme, een ware uitdaging waarbij je een Sensei nodig hebt die veel kennis en kunde over deze materie bezit.

De oude manier van onderwijs in Japan in dit soort zaken zit in de hoek van Kuden – ‘kjoeden” ofwel je krijgt pas kennis als de Sensei denkt dat je hier aan toe bent. Het wordt dus een individuele samenspel van inzet en de juiste vragen stellen. Dit samenspel is wat een Sensei zal triggeren om de leerling verder te helpen in de ontstane zoektocht. Dit maakt het mogelijk dat een leerling op een bepaald niveau blijft hangen omdat er geen vragen worden gesteld. Immers waarom informatie erin stoppen als de leerling hier niet aan toe is.
De rol van Sensei is hier tegenstrijdig in. Aan de ene kant is het uitdragen van de erfenis ofwel de intentie van de stijl een belangrijke pijler waarom de Sensei les geeft; overdracht. Aan de ander kant is het doorgeven van alleen kennis niet voldoende. Dan wordt het ‘Wado in Name Only’ en is de kunde er niet.
Houd de Sensei zich aan het Kuden model dan is Wado over 1-2 generatie overleden en verloren gegaan. Het model werkt zichzelf dus tegen en de breedte waar deze kennis en kunde aanwezig is wordt steeds smaller en zal uitsterven met de oudere generatie.

 

Wado is oneindig

Binnen onze school is een mengeling van Kuden en motiveren van leerlingen aanwezig. Met respect naar het Kuden model en de vrees dat Wado gaat uitsterven hebben we de ingang gekozen om iedere keer dat er verbering nodig is om 3-5 details voor te houden waarin de leerling kan groeien. De Sensei kan dan zien wat op zijn plek valt om vervolgens wederom een detail toe te voegen. Zo ontstaat er een interactie van uitdaging en groei. Zoals de titel is het stellen van vragen hier belangrijk in. Als het vragen ophoud is dat een gemis omdat Wado oneindig is. Er is ALTIJD meer te ontdekken.

 

Denk na, stel dus je vragen en groei. Het wordt van je verwacht.